"Hey, we bellen!"

Oké, ik snap het, het klinkt misschien raar en onlogisch, getypt door de vingers van een voice-over en secretaresse, maar ik heb een verschrikkelijke hekel aan bellen. Voor mijn werk werd ik vroeger dagelijks gebeld door allerlei mensen en toch heb ik inmiddels in mijn privé leven last van belangst. En ja, dit is ook nog eens erger wanneer er het woordje "privé" op mijn scherm verschijnt. 

Ik vind het niet te doen, kan me er enorm druk om maken, en soms zelfs wakker van liggen. Wanneer ik vaker gebeld wordt of een afspraak gemaakt moet worden, kijk ik steevast naar mijn man. Hij moet maar opnemen. Vooral de privé beller dus. Wat moet diegene van me? Wat moet ik zeggen? Straks duurt het gesprek een uur!

Ergens is het komisch... waarom bellen als we allemaal handige apps en e-mail adressen hebben?! Het eerste wat ik van iemand wil weten waar ik een afspraak mee moet maken, is dan ook zijn of haar e-mail adres. Heel vervelend als diegene bijvoorbeeld op een website of visitekaartje dan alleen een telefoonnummer heeft staan! 

 

Ik mail ook geregeld naar mijn huisarts voor vragen of een afspraak. Soms belt hij dan terug, naar aanleiding van mijn e-mail. Ik mail toch niet voor niets?! Argh!

En dan, we hebben nu allemaal Whats-app! We kunnen toch even een berichtje typen? Oké niet altijd even handig, maar wel goed voor de gemoedsrust. Als ik iemand moet bereiken op een mobiel nummer, check ik eerst even of diegene whatsapp heeft. Altijd handig. Ik stuur een berichtje via de App, en zeg dat ik even te druk ben om te bellen. Dus ja, dit komt dan even makkelijker uit zo. 

“Ach jeetje, wat stom zeg, niet gehoord, hij lag aan de lader en hij staat op "stil". Daarnaast moest ik nog wat klusjes doen voor de baby, was druk met de baby, de baby huilde, dus helemaal geen tijd om op mijn telefoon te kijken. Zie het net pas, dat je me gedurende de dag wel 4 keer geprobeerd hebt te bellen”. 

Hoe fout het ook voelt om niet op te nemen, I have been there, done that. De stress die het met zich meebrengt, de trillende telefoon en de persoon die op mij wacht, is me te groot. Ik neem niet op!

Waarom bel je me uberhaupt 4 keer, je hoort toch dat ik niet opneem? Spreek even de voicemail in of laat een berichtje achter. Laat even je e-mail adres achter of wanneer ik je kan appen! ;-)

Dat je de telefoon niet goed durft op te nemen, betekent niet in dat je niet graag wil weten wie je nou steeds probeert te bellen. Even checken op Google dus. Heerlijk wanneer je ziet wie het was en kan bedenken of je bij het volgende belletje wel of niet op zal pakken. Ik weet nu lekker wie je bent!

Er zijn ook van die bedrijven die je alsmaar blijven bellen. Heb je met moeite een keer opgepakt en gezegd dat je geen interesse hebt, laten ze je nog niet met rust. Wat doe je dan? Juist, het nummer in je contactenlijst zetten met een goede en passende naamsvermelding. Een van die contacten in mijn lijstje heette “De Telemarketeer”. Inmiddels staat hij netjes op geblokkeerd.

 

Soms kan je even niet opnemen (lees: je ziet het nu echt niet zitten), en je laat hem gaan, en besluit dat je later écht terug zal bellen. Alleen als het erop aankomt, dat moment van terugbellen, zit dat er toch nét ook even niet in! Als je dan weer wordt gebeld, zeg je snel dat je vergeten was terug te bellen. Not.

Ik besef me dat dit allemaal heel onaardig en onbeleefd klinkt en overkomt. Alsof ik oprecht en met opzet mijn telefoon niet oppak. Het voelt ook echt vervelend voor degene die de telefoon moet opnemen. Je wil wel, maar op de een of andere rare manier lukt het dus niet. Je rent nog liever naakt over straat dan dat je die telefoon oppakt!

Af en toe is er iemand die écht wil bellen. Dat kan een bedrijf zijn. Ik heb het met mijn tandarts. Ik had een afspraak (via de mail) gemaakt en kon terecht. Zodra ik de praktijk binnenliep, kwam de secretaresse op me af en zei dat ik de volgende keer écht moet bellenn voor een afspraak, want dat is veel sneller en handiger. Ja, klopt. Ik nam me voor de volgende keer te bellen maar zag dit niet zitten en bleef het uitstellen. Tot  ik dacht, laat maar, en besloot over te stappen naar een andere tandarts waar je online je afspraak in kan plannen ;-)

 

Heb jij (wel eens) belangst of herken je dit?

 

Liefs, Romy

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0